Med önskan om en Mindful Jul!

Jultider kan vara fyllda av krav och stress. Vi på Kognitiva Teamet vill med den här
vinterhälsning ge dig några tips om hur du kan använda dig av mindfulness för att
låta förberedelserna inför jul och själva julen bli mer njutbara.

Är det något julen är förknippad med så är det väl mat? Både att förbereda och äta
mat ger oss många möjligheter att vara medvetet närvarande. Om du förbereder
julmat, kan du prova att uppmärksamma dofter, färger och former. Var närvarande
med smakerna i munnen när du smakar av. Och när du äter, se om kan ge full
uppmärksamhet till ett par tuggor. Du kan även bjuda in ditt middagssällskap att
göra detsamma. Att verkligen uppleva smak och konsistens på det som vi äter kan
ge oss en högre grad av tillfredsställelse än när vi kastar i oss maten.

Du kan även öva när du står i en kö för att handla mat, handla julklapper etc.
Kanske märker du hur irritationen och värmen i kroppen börjar krypa inom dig när
du upptäcker att det går snabbare i en annan kassa? Ta ett ögonblick och notera
tankar som är närvarande. Vilka förnimmelser kan du notera i din kropp? Vilka
känslor och impulser kan du uppmärksamma? Obehagliga och obekväma upplevelser
är en naturlig del av livet. Problemet är dock att vi ofta ökar på vårt obehag
genom ett extra lager i form av tankar och känslor om det som händer. I sådana
stunder kan vi ha hjälp av att stanna upp, föra uppmärksamheten till våra fötter,
känna fötternas kontakt mot underlaget och därigenom få en möjlighet att bryta den
spinn av tankar och känslor som kanske triggats igång. Du kan också föra uppmärksamheten
till andetaget en liten stund för att grunda dig igen.

Sist men verkligen inte minst, glöm inte bort under den här tiden att ta hand om dig
själv och gör något som du verkligen tycker om, som du kanske inte gjort på länge.
Kanske träffa en god vän, lyssna på musik som du gillar eller läs någonting som du
verkligen njuter av att läsa, snarare än något du tycker du borde läsa.

För att ytterligare hjälpa dig att hålla nere stressen inför och under julen finner du
här två mindfulness ljudfiler:

1) Meditation 3 minuter
Det här är en 3 minuter lång meditation som hjälper dig att stanna upp här och nu
och se vad som är närvarande i kropp och sinne.

2) Vintermeditation
En 10 min meditation som uppmärksammar vinterns kvalitéer av att sakta ner och
gå inåt.

Vi önskar dig en riktigt God Jul!